16 Ocak 2013 Çarşamba

F.Gül Yanık: "Âdem Yoksun'un Şiirleri Beni Güldürüyor"



Âdem Yoksun’un Şiirleri Beni Güldürüyor
  
   Şiirin ne olduğunu ya da nasıl olması gerektiğini anlatmak neredeyse imkânsızdır, ne kadar anlatsanız eksik kalır. Ama bir şeyin ne olduğunu, ne olmadığı üzerinden anlatırsanız oldukça açıklayıcı olduğu gibi geride neredeyse eksik bir şey bırakmazsınız.

   “İntihar Etmiş Bir Taşra Berberinin Şiir Kitabı ve Önsözü”nün bende ilk uyandırdığı izlenim bu oldu: Bir şiir nasıl yazılmamalıdır?

   “Bir şiir nasıl / ne olmamalıdır?” sorusuna cevap bulunca, otomatikman nasıl olması gerektiği de dökülüyor ortaya. Bu yüzden bence şiir dünyasının Âdem Yoksun’a bir teşekkür borcu var. Onun şiir kitabı ve önsözünü deneysel, farklı ve ironik buldum.

   Bir şiiri yazmak kadar yazamamanın da özel yetenek gerektirdiğine inanır oldum bu kitabı okuyunca. O yüzden bazı şiirlere yıldız işareti koydum, dönüp okudukça, absürtlüğü beni güldürüyor.

   Âdem’in kendi şiiriyle ilgili ortaya koyduğu çarpıcı açıklamalar, okuru şok edeceğine inandığı dizeler, poetika ile ilgili ortaya koyduğu entelektüel yorumlar aslında toplumumuzda ne kadar çok kişinin edebiyatı bilinçsizce kullandığını, onu amaç değil araç edinirken bile kendilerini nasıl kaybettiklerini, hatta önceleri başkalarını kandırmaya çalışırken, kendilerini de bütünüyle kaybedip aynı aldatmacaya dâhil olduklarını vurguluyor.

   Ben bazı şiir dergilerinde yayımlanmış şiirleri okurken öfkeleniyorum. Bu şiir sadece bana mı saçma geliyor yoksa gerçekten saçma mı diye kendimden şüpheye düşüp, şiirleri abime okuduğum da oluyor. Ondan da benzer tepkiyi gördüğümde öfkem yatışıyor. O şiirlerin anısına yer yer abimle birbirimize böyle abuk sabuk satırlar karalayıp gönderiyoruz.  Yazdığımız "şiirimsi"leri okuyup kahkahalara boğulmamız da cabası.  Şimdi yapacağım ilk iş Âdem Yoksun'un şiirlerini abime okutmak olacak, eminim kendinden çok şeyler bulacaktır.

   Bu arada, son bir kaç haftadır içinde şiirlerin de yer aldığı öykümsü bir kitap yazmaya başlamıştım ben de. “İntihar Etmiş Bir Taşra Berberinin Şiir Kitabı ve Önsözü”nü şu dönemde okumak iyi geldi. Öykü ile şiiri birleştirmek hiç kolay değil, bu yapıt beni cesaretlendirdi.

   F.Gül Yanık
   15 Ocak 2013 / İstanbul

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder