25 Nisan 2017 Salı

Ölümsüzlüğe Yolculuk / Yasemin Bozacı Özdemir


ÖLÜMSÜZLÜĞE YOLCULUK

     İnsanoğlu tarihinden beri, iz bırakmanın, hatırda kalmanın, ölümsüzlüğün peşinde olmuştur çoğu zaman. Bunu başarabilmenin birçok yolu vardır belki. Kimi kahramanlıklarla, kimi yetiştirdiği insanlarla, kimi verdiği eserlerle kazıyor adını belleklere. İşte Polat ONAT  Ölümsüz Cümleleriyle ölümsüzlüğün kitabını yazıyor.

     Olay örgüsüyle heyecan yaratan bir polisiye, tadımlık şiirler ve varoluşsal kaygılardan oluşmuş özgün tespitlerle beyin fırtınasına dönüşüyor  Ölümsüz Cümleler. Aslında bir kitapta üç tema ve üç türü (hikaye, deneme, şiir) bir araya getirerek farklı türlerde eserler verirken ne kadar usta olduğunu ortaya koyuyor Polat ONAT.

     Hikayemiz benzerine sıkça rastladığımız bir polisiye gibi algılansa da herhangi bir şehirde , dedektif, memur, garson kız gibi kimliklenen  karakterler, fiziksel görünümleri ünlü Hollywood artistlerine benzetilerek okuru da içine çeken bir kurguyla aktarılıyor. Konu bütünlüğü romanın tüm biçeminde ve türler arasında mükemmel bir duygu geçişiyle bağlanarak, yalın bir dille okuyucuya sunuluyor. Ancak hikayede bazı diyaloglar yeterince açılmamış ve konuşma diline dönüştürülmemiş. Özellikle memur ve garson kız diyalogları biraz daha günlük konuşma diliyle aktarılsaydı bir gerçeklik daha eklenirdi öyküye. (Hani bir film izlersiniz ya da tiyatroda bir oyun . her şey çok iyidir ama mankenlikten oyunculuğa terfi eden aktrisindir rol ve duygu geçmez, bu ancak diyaloglardaki günlük konuşma dilinin doğallığıyla aşılabilir.)

     Şiirlere gelince çok derin bir tema ve dağınıklıktan oluşturulan  düzenli bir yapıyla süslenen imgeler göze çarpıyor. Ruhumuza serpiştirilmiş yap-boz parçaları gibi şiirseverin hayal gücünde farklı şablonlar oluşturabiliyor. Bütünlüğü ölüm ve öte dünyadan, son mısra son vuruş tekniğiyle.

     Kader Muhafızı başlığıyla romanı farklılaştıran bölümde ise. kişisel gelişime göndermelerle içsel yolculuğa dönüştürülmüş , kimine göre marjinal, kimine göre tuhaf bir o kadar da özgün tespitler yer yer terimsel öğelerle okura aktarılmış. Sözcükler özenle seçilerek ağdalı bir dil kullanılmış bu da romanı sıradanlıktan kurtarıp bambaşka bir yere taşımış. Yalnız romanın bu bölümünde art arda kullanılan olumsuz sözcüklerden oluşturulan  uzun uzun cümleler okuyucu kitlesini sınırlayabilir. Oysaki her yerde karşımıza çıkamayacak mükemmel tespitler daha çok okuyucu bulmalı.

     Okur olarak, kitabi elime aldığım andan itibaren pek bırakmak istemediğimi söylemeliyim. Öncelikle polisiyeye daldım heyecanla olayları takip ediyorken ara bölümlerdeki şiirleri ve felsefi notları film izlerken araya giren reklam algıladım önce, fakat daha sonra şiirlerin derinliğinde kayboldum kendimce dizdim mısraları, tekrar tekrar okudum her okuduğumda farklı bir lezzet buldum, ölümü –ölümsüzlüğü, iyiyi-kötüyü, sevgiyi-nefreti birçok değer yargısını öteki boyutta düşünüp değerlendirdim ve bana bambaşka bir bakış açısı sunan, beynimin kıvrımlarını çoğaltan Kader Muhafızına çokça teşekkür ettim. Ölümsüzlüğe giden yolda usta kalemiyle Polat ONAT’ı çok başarılı buldum.


     Not: Bu değerlendirme yazısı; dürüstlük, gerçeklik ilkesiyle tamamen faydalı olabilmek adına kaleme alınmıştır.

                     Yasemin Bozacı Özdemir


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder