SEZGİLERİYLE YAZAN BİR ŞAİR:
POLAT ONAT
Uzun bir süre yazdıklarını dergilerde yayınlayarak
şiirlerini bu mecrada geliştiren Polat Onat’ın bugüne kadar yayınlanan iki
kitabı bulunuyor. Son (2009, Mühür Kitaplığı) ve İhtiyarın Vefatı (2011,
Şiirden Yayınları) adını taşıyan bu kitaplar, yalnızca adlarıyla dahi okuyucuda
farklı çağrışımlar oluşturuyor.
Genç bir şairin ilk kitabına ‘Son’ adını vermesi dikkat
çekicidir. Polat Onat, kitapta yer alan özgeçmişine göre 2005 yılında, henüz 26
yaşında iken dergilerde şiir ve yazı yayımlamayı bırakarak, “ilk çalışması olan
‘Son’ üzerine yoğunlaş”ır. Böylelikle anlıyoruz ki, nasıl ki, kitabın adının
‘Son’ olması bir rastlantı değilse, buradaki şiirlerin yan yana bir kitapta bir
araya gelmeleri de bilinçli bir tercihtir. Şair kitabını bir bütün olarak
işlemiş, farklı şiirleri belirli bir bağlamda aynı düzleme çekmiştir.
Dolayısıyla kitaba, bu yönünü göz önünde bulundurarak yaklaşmak doğru
olacaktır.
Onat, Taraf Gazetesi’nin kitap ekinde yayınlanan bir
yazısında, Fazıl Hüsnü Dağlarca ile görüşme şansına kavuştuğunu belirterek,
“Şiirlerimden birkaç tanesini okumamı istedi. Ama ben daha birkaç dize bile
okumadan, ürünlerimi hiç beğenmediğini ifade etti. ‘Şiirle hiç alakası yok.
Bunların yırt at, yeniden başla şiire.’ dedi.”[1] ifadelerine yer
verir. Bu ifade, şairin dergilerde yayınlanan ilk şiirlerini yok sayarak
doğrudan ve en baştan bir kitap dosyasına çalışmaya başlamasının kaynağını
belirtebilir olması bakımından dikkat çekicidir.
Son’da yer alan her şiir, Çocuk, Kulübe, Sessizlik, Aşk,
Ağaç gibi adları ile, belirli bir kavram, nesne veya durumdan yola çıkan
şairin, söz konusu kavram, nesne veya çağrışımdan ulaştığı sonucu, konumu
gösterir niteliktedir.
Sorular, Bekleyiş ve Son adlı şiirler gibi birkaç tanesini
saymazsak, şiirlerin kuruluşu farklı sayıda dizeler ile oluşturulan tek
kıtalardan ibarettir. Şiirlerin bu şekilde kuruluşları, zaman zaman, “uzun
çabalar ardından yaşamın bulanık / belki dingin ama sürekli devriminde / hüzün
kadar güzel anılara sığınarak / direnmek için saniyelerin vahşetine /
bekliyorum kendimi takvimlerde” (s. 27) dizelerinde olduğu gibi artlama
dizelerle gerçekleşir. Bu uygulama, yazdığı şiirlerin kendi içlerinde konu
bütünlüğüne ulaşmayı kolaylaştırdığı gibi, aynı zamanda Onat’ın bu ilk
kitabında çokça başvurduğu öyküleyici dil ve anlatımı böylelikle daha rahat
işler duruma getirecektir.
--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---
Şairin ikinci kitabı olan İhtiyarın Vefatı, 2011 yılında
yayınlanır. Bakış açısı, konulara yaklaşım ve izleksel anlamda bu kitap da
ilkinden büyük farklılıklar göstermese de, şiirlerin biçim, şekil
özelliklerinde bazı değişiklikler ilk okumada hemen göze çarpmaktadır. Burada
yer alan bazı şiirlerin ilk kitabın genel havasına göre daha uzun dizelerle
örülmüş olması, yine bazı şiirlerin dize sayısındaki ilk kitaptakilere oranla
artış, bu farklılıklardandır. Ayrıca Sandık (s. 31), Akvaryum (s. 54), Suskun
(s. 82), Şey (s. 89) ve Yağmur (s. 116) adlı şiirlerde şekilsel anlamda
deneysele yaklaşma söz konusudur.
İhtiyarın Vefatı’nda yer alan şiirlerde, metnin sonucunda
duyguyu yansıtacak biçimde işlenmiş başarılı görsel betimlemeler bulunmaktadır.
Buna örnek olarak kitabın ilk şiiri olan Anahtar’da yer alan, “konuşmuyoruz /
görünmez ellerinle kuşku içinde / paslanmış bir anahtar uzatıyorsun bana /
artık hiçbir kapıyı açmayacak bir anahtar” (s. 18) dizeleri verilebilir. Onat,
bu şiirde bir durumu anlatmaktadır fakat söz konusu duruma öncesinde içinde
bulunulan ortamı betimleyerek girer ve andığımız dizelerle şiire egemen hale
gelen gecikmişlik, hayal kırıklığı ve bunların bir araya gelmesiyle gelişen
asıl, temel duygu olan hüznü, yalnızca birkaç sözcükle ön plana çıkarır. Şiirin
başarısı da, işte burada, yani birkaç sözcükle duyguyu önceleyebilmesinden
kaynaklanmaktadır. Kitapta yer alan şiirlerden bu olguyu gösteren başka
örnekler de bulunabilir rahatlıkla.
Polat Onat’ın her iki kitabında bulunan şiirlerde Bergson’un
sezgi kavramı ile ilgili görüşlerini anımsatan bir yaklaşım söz konusudur.
Bergson’a göre sezgi, “insanın düşüncesini bir konu üzerinde sabitlemek ve konu
ile düşüncesi arasındaki bütün araçları ortadan kaldırarak bir şeyi doğrudan ve
dolaysızca kavramak anlamına sahiptir. Genel olarak, diskürsif akıl yürütmenin
veya tahlilci düşünmenin tersine, birden ve aracısız olarak bir şeyi kavrama,
ilişkileri keşfetme, şeylerin veya ilişkilerin zihinde birdenbire açılması, ne
ise o olarak görünmesi ve saf görü diye de düşünülebilir.”[2] İşte Onat’ın şiirlerindeki nesne ve kavramlara
karşı yaklaşım neredeyse tamı tamına böyle bir ele alış tarzıdır. Fakat burada
şairin özellikle İhtiyarın Vefatı’nda yer alan bir çok şiirde, oluşturduğu bir
anlatı karakteri ile empati kurarak karakterin ağzından ve onun bakış açısından
bunu gerçekleştirdiğini de belirtmemiz gerekir.
Polat Onat’ın ikinci kitabında şekilsel anlamda daha farklı,
yer yer deneysel sayılabilecek bir biçime sahip şiirlere yer verdiğini
belirtmiştik. Dolayısıyla bundan sonra şairin önünde iki yol görünüyor:
Birincisi, alışılmış, daha klasik sayılabilecek kalıplarla şiirini ilerletmesi;
diğeri ise şiirini riskli bir alan olan deneysele kaydırması. Ben kendi
kuşağının başarılı şairlerinden olarak gördüğüm Polat Onat’ın bu yolların
ilkinde daha başarılı ve kalıcı olacağına inanıyorum. Şairin seçimini ise zaman
gösterecek.
[1]
ONAT, Polat; “Dağlarca Öldü, Peki Ya Şiir?”; Taraf Gazetesi Kitap Eki, Eylül
2011; s. 23
[2]
GÜNDOĞAN, Ali Osman; Bergson; Say
Yayınları; s. 89
Mehmet GÖKYAYLA
Şiirden Dergisi, Sayı: 8
Kasım-Aralık 2011, Sayfa: 63-64
her şairin elinde bir tabure olmalı yüreği nereye götürürse orada oturup soluklanmalı.
YanıtlaSilAldığınız her karar önce sizi mutlu eder inşallah.Başarılarınızın devleşmesi dileklerimle...
…………(‘ ” ” () ♥
YanıtlaSil……….(“( ‘o’ , ). ♥
……….(“)(“)(,,). ♥
(¯`ღ´¯)(¯`ღ´¯)
..`•.¸(¯´ღ´¯)¸.•´
........`•. ¸.•´.
Lovely Kisses
★MaRiBeL★
Merhabalar,
YanıtlaSilBugün izleyiciler eklentime "VEDA" rumuzlu bir blogger profil bilgilerini bırakmış. Ama profil bilgilerinde "bağlantılarım" bilgisi olmaqdığı için ona ulaşamıyorum. Ancak profil bilgilerinde sizin de arkadaş grubunuzda olduğunu gördüm. Kendisine dönebilmem için siz de bilirisiniz ki, illa url adresi olması gerekir. Yardımcı olursanız sevinirim.
Selam ve dualarımla.
Merhabalar Sayın öğretmenim,
YanıtlaSilSizi tebrik ederim. Çalışmalarınız sonucu iki kitap çıkarmışınız, ne güzel. Ve sizin bu iki kitabınız üzerine bir başka yazar tarafından sezgileri ile yazan bir şair olarak tanımlanmışınız. Çalışmalarınızda başarılar dilerim.
Selam ve dualarımla.