İHTİYARIN VEFATI
Şair kitabın arka kapağında, kitabına dair şöyle bir
açıklamada bulunmuş:
"şunu söyleyeyim günümüz şiirinde sıkça kullanılan güvenli
yolda yani belirli bir dizge etrafında imgeselliğe yaslanan
kolaycılığa sapmaktansa risk almayı tercih ederek
alabildiğince basitlik ve yalınlıktan absürtlüğe dahası
zırvalamaya dek açılan yelpaze etrafında sıradanlıklardaki
müthiş çarpıcılığı lirik tonda hissettirme belki az da olsa
duyumsatma çabasının mütevazi bir tezahürüdür bu çalışma"
Kitabın editörü ise arka kapakta şöyle demiş: “Bu dizelere ekleyecek çok şey
var. Ama bunları sonraya bırakmayı istiyorum. Sadece açıklığın, anlaşılırlığın
lirizmi diyeyim ben şimdilik. Ve Polat Onat’ın şiirini bu hemen kavranan
açıklıktaki mesafede duran imgeyle ördüğünü belirteyim. Ve elbette Polat
Onat’ın şiirimizde farklı ama önemli bir yer edineceğini de. Okuyucuya bu
sağlam, bir kitap bütünlüğü taşıyan bu güçlü şiiri okumasını salık vereceğim.”
Polat Onat, 1979 yılında İstanbul’da doğdu. Eğitim hayatına Bursa, Gümüşhane,
Isparta ve İstanbul gibi şehirlerde devam ettirmiştir. Samsun 19 Mayıs
Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği Bölümünden mezun olmuştur. Şu an Batman’da
sınıf öğretmeni olarak çalışmaktadır. Evlidir. Bir kız ve bir erkek çocuk
babasıdır.
Polat Onat şiir yazma hayatına, daha önceleri de yazmakla birlikte 2009 yılında
ilk şiir kitabı olan "Son"u çıkararak başlamıştır. “İhtiyarın Vefatı”
ise şairin Şiirden Yayıncılıktan yayımlanan ikinci şiir kitabıdır. Şair ayrıca
birçok dergide yazı yayımlamakla birlikte, 2002 yılında "Rıfat Ilgaz
Şiir Yarışması / Mansiyon" ödülüne de lâyık görülmüştür.
1979 doğumlu olan bir şairin (32 yaşında) ilk
kitabına "Son" ismini vermesi ve ayrıca ikinci kitabına "İhtiyarın
Vefatı" ismini uygun görmesi, gerçekten şairin çok değişik bir bakış
açısına sahip olduğunu göstermektedir.
İhtiyarın Vefatı kitabı "I. B/ölüm: Yaşlanmanın Ölümsüzlüğü" ve
"II. B/ölüm: Ölümlerle Yaşlanan" diye iki bölümden oluşuyor. Her iki
bölümde de 53’er şiir bulunarak toplamda kitap 106 şiirden oluşmaktadır. Yazar
kendisine has bir şiir dili kullanarak çok değişik bir üslup ile şiirlerini
kaleme almıştır. Eserin isminde de görüldüğü gibi ölüme yaklaşan bir yaşamın
macerasını dile getirmektedir.
Yaşlanmak ve ölüm olgularını ele alan şairin, daha çok günümüzün geleneksel
şiirleri üzerinden etkilendiğini söyleyebiliriz. Şöyle ki eserin ana temasını
şu şiirinden anlayabiliriz:
"eskimiş kalaylı kazanlar
gençler yaşlılıktan ne anlar
tuhaf karşılanır toplumda
bu tür manzumeler yazanlar."
(sayfa: 117)
Günümüz şiiri artık 1940’lı yıllarda yazılan şiirlerden çok farklı bir şekilde
ele alınmaktadır. Bu insanların değişen bir varlık olmasından ötürü şiirlerin
temasında pek bir farklılık olmadığı halde şiirlerdeki nazım ölçüleri, kafiye
örgüleri vb. gibi şiirin özelliklerinin çok değişmesindendir. Günümüzde artık
kafiye örgüsü ve nazım birimleri pek kullanılmamaktadır. Onat’ın şiirlerinde de
değişen dünya ile birlikte bir paralellik bulunmaktadır.
Onat şiirlerinde bir bütünlük anlamını belirtmekten çok, işi sözcüklerle
götürme peşinde olduğu izlenimi vermiştir. Bu da şiirlerini aceleye getirdiği
sonucunu anımsatmaktadır. Burada yine söz oyunlarıyla oynamasının yanında
şekillere de çok yer vermiştir. Örnek olarak: Akvaryum (sayfa: 54), Suskun (sayfa:
82), Yağmur (sayfa:116), Şey (sayfa: 89)…
Yine şair bazı şiirlerinde sözcüklerle bilgi vermek
istemiştir. Örneğin: İlaç (sayfa: 48), Otopsi (sayfa: 59), Sağlık (sayfa: 74)…
GÖZLÜK
kitabımı evirip çevireceksin
beğenmeyeceksin kapak düzenini
yine de yanında oturan kişiye
bu şairi tanırdım, diyeceksin
uyumsuzun biriydi.
okudukça dudak bükecek
hayıflanacaksın verdiğin paraya
daha iyisini yazardım, diye söyleneceksin
küçümseyeceksin kimi dizelerimi,
yansımasından ışıyıp duracağım birkaç saat
ince metal çerçeveli gözlüklerinin.
Polat Onat, İhtiyarın
Vefatı, sayfa: 41
Gözlük şiirinde de görüldüğü gibi şair Şiirden Yayınlarından çıkan eserinin iç
düzenini çok güzel betimlemiştir. Çoğu şiirlerinde noktalama işaretleri ve
yazım kuralları yok sayılmıştır. Oysaki şiirde vurguyu noktalama işaretleri
belirtmektedir.
Şiirde kendine has yeni bir tarz geliştiren Onat’ın, ortak dili zorlayan ve yer
yer yıkan bu tarz eserlerine aslında edebiyat dünyasında ihtiyacımız var.
Ne mutlu size.Tebrik ederim...
YanıtlaSilMerhaba Polat, gerçekten tebrikler!, Işinizi sevdim Güzel resim ve şiir! Kisses arkadaş Renata
YanıtlaSil